גז ביתי
רגולציה
משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים הוא הגוף הממונה על בטיחות בגז והגוף המפקח והאמון על נושא הגז הביתי.
לחברת סופרגז רישיון ספק גז שהוענק לה בהתאם לחוק הגז (בטיחות ורישוי) התשמ"ט - 1989.
מטרת החוק להסדיר את רישוי ספקי הגז ואת בטיחות העיסוק בגז. הוראותיו המרכזיות של החוק עוסקות בחובה לבצע בדיקת תקינות למתקן גז של צרכן טרם תחילת אספקת הגז לצרכן; חובת ביצוע בדיקת תקינות תקופתית לכל צרכן גז אחת ל-5 שנים; חובת רישוי של ספק גז; חובה על מי שעוסק בעבודות גז לקבל רישיון לעבודות גז; אספקת גז לצרכן בעל חוזה בכתב בלבד (בתוקף להתקשרויות מ – 1.1.2008 ואילך בלבד); חובת עריכת ביטוח חבויות המעניק כיסוי בסכום של לפחות 5 מיליון דולר, אצל מבטח העומד בדרישות חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים. הביטוח יהיה תקף במשך כל תקופת הרישיון של הספק, ויכסה גם תביעות בשל אירועים בתקופת הרישיון שהוגשו לאחר מכן. סכום ההשתתפות העצמית לא יעלה על 1% מסכום הביטוח לאירוע.
תקן 158 הינו התקן הרשמי והעיקרי העוסק בתחום הגפ"מ ובין היתר מגדיר מהם התנאים ההנדסיים להתקנת צוברים ומתקני גז, מרחקי בטיחות נדרשים, אופן ביצוע בדיקות תקניות למערכות גפ"מ וכו'.
מתוקף סמכותו משרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים מפקח על חברות גז, על מתקני גפ"מ ובדיקת התאמתם לדרישות התקן.
רכישת גז או התקנת מתקן גז באמצעות גורם בלתי מורשה מסכנת אתכם ואת סביבתכם, ואסורה בחוק.
רכישת גז או שירותים ממתקין או משווק גז פיראטי הינה מסוכנת ולא חוקית!
בהתאם לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), תשמ"ט-1989, ולחוק המקרקעין (החלפת ספק גז בבית משותף) התשנ"א-1991, בבית משותף שבו מותקנת מערכת גז מרכזית, רשאים רוב בעלי הדירות המחוברים למערכת הגז, להחליט על החלפת ספק גז בכפוף להסכמה בכתב. לאחר החלפת הספק, לא יהיו בעל דירות הקשורות למערכת רשאים להתקין מתקן גז נפרד לדירתם. ספק הגז היוצא מחויב למכור את צובר הגז לספק הנכנס המעוניין בכך.
אם אתם מחוברים למערכת גז שכונתית הכוללת מספר בניינים, ואינכם מכירים את כל הצרכנים הקשורים אליה, תוכלו לבקש את פרטיהם מחברת הגז.
מחיר הגז- בשנת 1995 הוסר הפיקוח על מחירי הגז, לרבות דמי שימוש קבועים עבור שימוש במערכת גז מרכזית, והם נקבעים כיום בהתאם לשיקולים מסחריים של חברות הגז.
בהתאם לתקנות הסדרים במשק המדינה, שפורסמו בפברואר 2015, ספקי גז יאפשרו עיון בעלויות ממוצעות של צרכניהם בעבור שירותי גז בתקופה המוגדרת בתקנות.
תשלומים לצרכן המחובר למערכת גז מרכזית - צו הפיקוח על מצרכים ושירותים העוסק בתשלומים עבור גז המסופק במערכת מרכזית, מסדיר בין היתר את הנושאים הבאים: ריבית פיגורים על חשבון שלא שולם במועדו, מקדמת מלאי, והסכום שניתן לגבות בעקבות הפסקת אספקת גז בשל אי תשלום החשבון.
מועדי אספקת מיכלי גז (בלונים) לצרכן - צו בדבר שירות אספקת גז קובע כי יש לספק לצרכן מיכל גז תוך 16 ימים מיום הדרישה, כאשר המרחק בין מחסן חברת הגז ובין מקום הצריכה הוא עד 50 ק"מ, ובמקרים אחרים – תוך 21 יום.
בעקבות פתיחת שוק הגז לתחרות, באפשרות כל צרכן לבדוק ולהשוות בין ספקי הגז, ולהחליף ספק גז בהתאם לתנאים המוצעים לו.
איזה גוף ממשלתי אחראי על אכיפת והתנהלות ספקי הגז?
משרד האנרגיה הוא הגוף הממונה על בטיחות בגז והגוף המפקח והאמון על נושא הגז הביתי. מתוקף סמכותו, משרד האנרגיה מפקח על חברות גז, על מתקני גפ"מ ובדיקת התאמתם לדרישות התקן.
האם ספק גז חייב ברישיון לאספקת גפ"מ?
ספקי גז מחויבים לספק גז בכפוף לרישיון לאספקת גפ"מ.
לחברת סופרגז רישיון ספק גז שהוענק לה בהתאם לחוק הגז הפחממני המעובה, התשפ"א-2020.
לחברת סופרגז רישיון ספק גז שהוענק לה בהתאם לחוק הגז הפחממני המעובה, התשפ"א-2020.
מהו חוק הגז הפחממני המעובה, התשפ"א-2020?
מטרת החוק להסדיר את רישוי ספקי הגז ואת בטיחות העיסוק בגז. הוראותיו המרכזיות של החוק עוסקות בחובה לבצע בדיקת תקינות למתקן גז של צרכן טרם תחילת אספקת הגז לצרכן
חובת ביצוע בדיקת תקינות תקופתית לכל צרכן גז אחת ל-5 שנים; חובת רישוי של ספק גז; חובה על מי שעוסק בעבודות גז לקבל רישיון לעבודות גז;
חובת עריכת ביטוח חבויות המעניק כיסוי בסכום של לפחות 5 מיליון דולר, אצל מבטח העומד בדרישות חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים.
חובת ביצוע בדיקת תקינות תקופתית לכל צרכן גז אחת ל-5 שנים; חובת רישוי של ספק גז; חובה על מי שעוסק בעבודות גז לקבל רישיון לעבודות גז;
חובת עריכת ביטוח חבויות המעניק כיסוי בסכום של לפחות 5 מיליון דולר, אצל מבטח העומד בדרישות חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים.
מדוע חשוב לצרוך גז על ידי ספק גז מורשה?
רכישת גז מספק גז מורשה מבטיחה שהתקנת מערכות הגז ואספקתו ייעשו לפי כל התקנים המחייבים, ומעמידים בפני הצרכן כתובת ומענה במקרים של תקלות לרבות כיסוי ביטוחי.
רכישת גז או התקנת מתקן גז באמצעות גורם בלתי מורשה מסכנת אתכם ואת סביבתכם, ואסורה בחוק.
רכישת גז או שירותים ממתקין או משווק גז פיראטי הינה מסוכנת ולא חוקית!
רכישת גז או התקנת מתקן גז באמצעות גורם בלתי מורשה מסכנת אתכם ואת סביבתכם, ואסורה בחוק.
רכישת גז או שירותים ממתקין או משווק גז פיראטי הינה מסוכנת ולא חוקית!
מה לעשות בעת חשש לדליפה?
ראשית יש לנטרל את הדליפה באם קיימת. בעמדת מיכלים פרטיים – יש לגשת למיכלים ולסגור את שני המיכלים. לקוח גז מרכזי – יש לסגור את ברז הגז המותקן בתוך הדירה בסמוך לכיירים וכן את הברז בארון המונים הנמצא בדר"כ בחדר המדרגות או בלובי הכניסה. במקביל יש לאוורר את האזור על ידי פתיחת חלונות ודלתות למקסימום האפשרי. יש להימנע מהפעלת מכשירים חשמליים ולהרחיק מקורות חום אפשריים או מקור הצתה אפשרי. על הצרכן לעדכן את נציגי החברה בהקדם על מנת שישלח למקום טכנאי גז מוסמך לבדיקת המערכת. מספרי חרום מפורסמים על גבי חשבוניות הגז של החברה, באתר החברה ובמענה הטלפוני ב- 3114*.
מהי בדיקה תקופתית?
בדיקה תקופתית הינה בדיקה שנערכת אחת לחמש שנים למערכת הגז וזאת בהתאם לדרישות החוק והתקנים המחייבים. הבדיקה הינה ללא עלות ובוחנת את תקינות מערכת הגז, מיקום ברזי הגז ועמדת האספקה וביצוע החלפת צינור גומי. בדיקה תיקנית למכשירים צורכים גז נעשית אחת לחמש שנים או לחילופין, אחת לשנה בהתאם לסוג המכשיר והוראות החוק בעניינו.
איכות הסביבה, האם ניתן לקבל חשבוניות באמצעות דוא"ל?
כחלק מתהליך ייעול וחשיבה אקולוגית, סופרגז פתחה בפני לקוחותיה, הצורכים גז באמצעות מערכת גז מרכזית, את האפשרות לקבל את חשבוניות הגז הדו חודשיות לכתובת מייל שיבחרו. עבור לקוח שהצטרף לשרות, לא תשלח חשבונית בדואר. למען סביבה ירוקה ולהצטרפות, לחצו כאן
מתי נבצע את הבדיקה התקופתית בטרם חלפו חמש שנים?
באם בוצע שיפוץ באזור בו מותקנים מכשירים צורכי גז ו/או במטבח ו/או באזור עמדת אספקת הגז, יש לבצע בדיקה תיקנית על מנת לוודא כי המערכת נותרה תקינה ועומדת בדרישת תקן 158 כמפורט לעיל. בגין בדיקה זו רשאי ספק הגז לגבות תשלום.
כיצד יכול צרכן לשלם את חשבוניות הגז?
תשלום באחד מהאופנים הבאים הינו ללא חיוב עמלת תשלום: בכל סניפי סופרגז, באמצעות כרטיס אשראי בטלפון 3114*, הוראת קבע באשראי או בבנק, באתר החברה , בבנק המזרחי, בבנק הבינלאומי.
פינוי פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני מבית הלקוח
בהתאם להוראות החוק לטיפול בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, התשע"ב - 2012, במעמד אספקת מוצר חשמלי או אלקטרוני שרכשת מסופרגז, הינך זכאי/ת למסור, ללא תמורה או עלות פינוי, מוצר ישן הדומה למוצר אותו רכשת.
הנחיות לפינוי מוצר ישן מבית הלקוח:
1.המוצר חייב להיות מאותו סוג מוצר אותו רכשת, גם אם במידות שונות.
2.עליך לעדכן מראש בדבר בקשתך לפינוי המוצר הישן.
3.המוצר הישן יהיה ריק, שלם ומוכן לפינוי ממקום סביר בו נעשה שימוש בדרך כלל או מהמקום בו מוצב המוצר החדש.
4.המוצר הישן יפונה כאשר המוצר יכול לעבור בבטחה ובחופשיות את המפתן, את הפתחים ואת המעברים של הדירה ו/או של הכניסה לבניין ולחצר הבניין ללא צורך בפירוק
נוסף, בהפרדה או בניתוק של חלקים ממנו או מתשתית המבנה.
5.המוצר הישן חייב להיות מנותק טרם פינויו מחשמל, גז או מים, רהיט או כל חיבור קבוע או ארעי אחר לתשתיות הבית או לחפצים אחרים. לא יבוצע ניתוק מהקיר או מתשתיות אחרות במעמד הפינוי.
* ניתוק מוצר מגז יעשה רק באמצעות טכנאי מוסמך ובהתאם להוראות השימוש.
6.המוצר הישן יפונה כשהוא ריק. לא תפונה פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני אשר הינה חלק מהמוצר הישן עצמו.
7.לא יפונו חלקי מוצר ניתקים או מחוברים שאינם נמצאים במוצר הישן במועד הפינוי ואינם חלק מהמוצר החדש הדומה.
8.מוצר ישן בעל סיכון בריאותי/בטיחותי/מזיק – לא יפונה.
9.נציג סופרגז לא יידרש להמתין לפינוי המוצר הישן מעבר לדקות בודדות.
10.תוספת עלות תיתכן במקרים של פינוי חריג, כגון הובלה באמצעות מנוף, קומה שלישית ומעלה בבניין ללא מעליתוכאשר נדרש פירוק חלק מהציוד הישן. תוספת העלות כאמור תיקבע בהתאם לנסיבות על-ידי נציג סופרגז.
במידה והמוצר החדש נאסף ממרכזי השירות של סופרגז, הינך זכאי/ת במעמד איסוף המוצר החדש, למסור את המוצר הישן שברשותך. סופרגז תדאג לפינוי מסודר של הפסולת על פי הדין.
מצורף לינק לרשימת מוקדי האיסוף לפסולת של תאגיד מאי
https://mai.org.il/

חשמל
אני לקוח של אלקטרה פאוור (לשעבר סופרגז) בגז הביתי, מה זה אומר לגביי?
הרווחת פעמיים! במסלול הדאבל שלנו תוכל ליהנות גם מהנחה בתעריף החשמל וגם בחשבון הגז.
למה כדאי לי לנייד את חשבון החשמל ל Electra Power (אלקטרה פאוור)?
כדאי להתנייד על מנת להתחיל לקבל תעריף חשמל מוזל ולחסוך בהוצאות האנרגיה, בתקופה בה מחירי החשמל ויוקר המחייה מכבידים על כולנו. התהליך פשוט, מהיר וללא התחייבות.
למי מיועדת ההצעה?
ההצעה מיועדת לכל משקי הבית בישראל אשר מותקן בהם מונה חשמל.
אז איך מצטרפים?
זה פשוט! לאחר שתשאירו את הפרטים שלכם יחזור אליכם אחד מנציגנו בשיחת טלפון, יסביר לכם על התהליך ויציע לכם להצטרף לאחד מהמסלולים המשתלמים שלנו. לאחר שמותקן בביתכם מונה רציף חכם (עוד פרטים בשאלה על המונה החכם), אנו ננייד את חשבון החשמל שלכם מחברת החשמל אלינו, בדומה לשוק הסלולר, ותתחילו לקבל חשבון חשמל מוזל לפי המסלול שבחרתם ישירות מאתנו. אין צורך בביקור טכנאי, ואין שינוי בתשתית החשמל – שעליה חברת החשמל תמשיך להיות אחראית בדיוק כמו היום.
איזה מסלולים יש לכם להציע לי? ואיזה מהם כדאי לי לבחור?
אנחנו מציעים שני מסלולי הנחה לחשמל מתוכם תוכל לבחור את זה שמתאים לך יותר. בנוסף, לקוחות גז ביתי שלנו ייהנו מהנחה נוספת בחשבון הגז. מבין מסלולי ההנחה בחשמל, תוכל לבחור במסלול POWER עם הנחה כל היום, המומלצת לבתי אב אשר אינם שוהים הרבה בבית במשך היום, או מסלול הייטק אשר כולל הנחה גבוהה יותר בשעות היום והלילה (אך לא בין השעות 17:00 עד 23:00), ומתאימה לבתי אב אשר שוהים במהלך שעות היום בבית.
מהו מונה חשמל "חכם" ומדוע הוא נדרש?
אצל רובנו מונה החשמל שמותקן בבית הינו מונה אנלוגי אשר אינו משדר את צריכת החשמל ונדרש לקרוא אותו בצורה ידנית. חברת החשמל מתקינה במהלך השנים האחרונות ללקוחות מונה דיגיטלי חדש הנקרא מונה רציף, או מונה "חכם". המונה החכם משדר את צריכת החשמל הביתית באופן רציף. המונה החכם נדרש על מנת לנייד את חשבון החשמל לספק פרטי. לקוחות אשר לא מותקן בביתם מונה חכם מוזמנים להתקשר לחברת חשמל במספר 103, ולהזמין התקנת מונה בעלות חד פעמית (נכון להיום) של כ- 260 ₪ כולל מע"מ. התקנת המונה מבוצעת ע"י טכנאי חברת חשמל תוך 60 יום והכל עפ"י הוראות אמות המידה של רשות החשמל.
איך אדע אם מותקן בביתי מונה חכם?
ניתן לבדוק אם מותקן מונה חכם (בעל יכולת קריאת נתונים מרחוק) במספר דרכים – בחינת חשבון החשמל של חברת החשמל בשדה סוג קריאה (במידה ומצוין "מרחוק" – מותקן מונה חכם), באתר חברת החשמל בלינק זה, או להתקשר לחברת חשמל 103 או בצ'אט, ולברר.
אני רוצה לדעת עוד פרטים על תהליך הניוד
הניוד של הלקוח מחברת החשמל לאלקטרה פאוור מתבצע באופן וירטואלי, ללא צורך בביקור טכנאי או שינוי תשתית החשמל בבית. לאחר אישור הסכם ההתקשרות עימנו, נגיש בקשה לניוד המונה, ובמידה ויש לך מונה חכם תקבל/י הודעת SMS ואימייל לאישור הניוד לחברתנו. לחיצה אחת לאישור, ואתם לקוחות אלקטרה פאוור ב- 1 שלאחר החודש הנוכחי.
לאחר הניוד של החשבון אליכם, מה ישתנה בעצם?
הכל נשאר בדיוק אותו דבר חוץ מכך שספק החשמל החדש שלך יהיה אלקטרה פאוור ותעריף החשמל שלך יהיה מוזל! אין צורך בתיאום טכנאי או הגעה אליכם הביתה. חברת החשמל תמשיך להיות אחראית לטפל ברשת החשמל. חשבון החשמל שלכם יגיע ישירות מאלקטרה פאוור במקום מחברת חשמל.
האם ניתן להפסיק את ההתקשרות בכל עת?
כן. בכל שלב ניתן לבקש ולחזור להיות לקוח של חברת חשמל באמצעות פניה ישירה לשירות הלקוחות שלנו, ואנו נשייך אותך בחזרה לחברת החשמל. לתשומת לבך, השיוך חזרה לחברת חשמל יכנס לתוקף ב-1 לחודש העוקב (לדוגמא, אם ביקשת לסיים עסקה ב 15 לינואר, סיום העסקה ייכנס לתוקף ב-1 לפברואר), והכל על-פי הוראות אמות המידה. לחילופין, במקרה שעברת לספק חשמל פרטי אחר – הניוד יתבצע באמצעות הספק חשמל החדש שבחרת.
מתי אני אקבל את ההנחה והיכן אני רואה זאת?
ההנחה תתקבל בכל חשבון חד-חודשי שתקבלו מאתנו, ותירשם בחשבונית כך שתוכלו לראות בדיוק כמה חסכתם בכל חודש.
מה עלי לעשות במקרה של הפסקת חשמל או תקלה?
גם אחרי המעבר לאלקטרה פאוור – חברת החשמל אחראית על רשת החשמל ועל תיקון התקלות. במקרה תקלה עלייך לפנות ישירות למוקד חברת החשמל (103), כפי שהיה עד היום.
האם שוכר/ת דירה יכול לרכוש חשמל מאלקטרה פאוור?
כן. אין צורך להיות בעל/ת הנכס לצורך מעבר לאלקטרה פאוור. למרות זאת במידה ונדרש להחליף למונה חכם, מומלץ לתאם את המעבר עם בעל/ת הנכס כיוון שמדובר בתשתית קבועה המשויכת לנכס.
איך ולמה מתאפשר לי לנייד את חשבון החשמל שלי אל אלקטרה פאוור?
מזה מספר שנים מדינת ישראל מיישמת רפורמה בשוק החשמל. במסגרת הרפורמה מקטע אספקת החשמל למשקי הבית, אשר היה מסופק בבלעדיות על ידי חברת החשמל, נפתח לתחרות. חברות בעלות רישיון לספק חשמל יכולות לנייד לקוחות מחברת החשמל, לשירות אספקת חשמל מהן. אנו החלטנו שהגיע הזמן שמשקי הבית בישראל ייהנו מהרפורמה כבר עכשיו, ומובילים את מהפכת החשמל כדי שתוכלו להצטרף אלינו עוד היום.
מהיכן מסופק החשמל?
מרגע הניוד, אלקטרה פאוור רוכשת בסיטונאות את החשמל שלקוחותיה צרכו מגוף ממשלתי הנקרא מנהל המערכת, וגובה את המחיר עבורו מלקוחותיה בהתאם למסלול שבחרו. מנהל המערכת אחראי לנהל את מגוון יצרני החשמל במדינה כגון תחנות כוח, שדות סולאריים, ותחנות אגירה, אל מול הביקוש, בכל רגע נתון. בהמשך, בהתאם להסדרה מול חברת החשמל אלקטרה פאוור תספק ללקוחותיה גם חשמל שהיא מייצרת בעצמה, וגם כזה שהיא רוכשת מיצרנים אחרים. למען הסר ספק, בהתאם לרפורמה שאספקת החשמל לא תיפסק לנוכח הסחר בחשמל.
מי תשתית החשמל שלי?
חברת החשמל אחראית על תשתית החשמל ולכן במקרים של תקלות, הפסקות חשמל, חברת החשמל היא האחראית לטפל.

כללי
כללי- שאלה לדוגמא
כללי- תשובה לדוגמא
